جلسه چهل و سوم_نحوه انجام تنظیمات مربوط به راه اندازی ال سی دی گرافیکی 128x64 در نرم افزار STM32CubeMX
در ابتدا این مطلب به معرفی پایه های مربوط به ال سی دی می پردازیم و وظیفه هر کدام را شرح می دهیم.
معرفی پایه ها:
ال سی دی های 128x64 دارای 20 پایه می باشند که نام هر پایه و وظیفه هر کدام از آنها مطابق جدول زیر می باشند:
پایه 1 مربوط به تغذیه ال سی دی می باشد و باید به زمین متصل شود
پایه 2 مربوط به تغذیه ال سی دی می باشد که باید به 5 ولت DC متصل گردد
پایه 3 مربوط به پایه کنتراست ال سی دی می باشد
پایه 4 وظیفه انتخاب داده یا دستور را دارد و در صورتیکه این پایه 1 شود مقادیر قرار گرفته روی پایه های DB0 تا DB7 به عنوان داده در نظر گرفته می شوند و در صورتیکه این پایه صفر شود مقادیر قرار گرفته روی پایه های DB0 تا DB7 به عنوان دستور در نظر گرفته می شوند.
در صورتیکه بخواهیم داده ای را روی ال سی دی قرار دهیم پایه شماره 5 را یک می کنیم و در صورتیکه بخواهیم داده ای را از ال سی دی بخوانیم پایه شماره 5 را صفر می کنیم
پایه شماره 6 مربوط به فعال سازی ال سی دی می باشد که برای فعال نمودن ال سی دی این پایه را یک می کنیم
پایه های 7 تا 14 مربوط به پایه های داده می باشند
همانطور که قبلا گفته شد ال سی دی 128x64 به دو قسمت با ابعاد 64x64 تقسیم شده است که برای انتخاب هر کدام از آنها از پایه 15 و 16 استفاده می شود که برای انتخاب هر کدام از آنها باید پایه CS مربوط به آن را صفر منطقی نمود.
از پایه شماره 17 به عنوان پایه ریست ال سی دی استفاده می شود که برای ریست کردن آن باید این پایه را صفر کنیم
از پایه شماره 18 برای تامین ولتاژ منفی جهت کنتراست ال سی دی استفاده می شود
پایه شماره 19 مربوط به پایه آند بک لایت ال سی دی می باشد
پایه شماره 20 مربوط به پایه کاتد بک لایت ال سی دی می باشد.
در ادامه قصد داریم تا به پیکربندی ال سی دی گرافیکی در نرم افزار STM32CubeMX بپردازیم و برای آن پایه هایی را به عنوان خروجی تنظیم کنیم و برای قابل فهم تر شدن برنامه برای هر پایه نامی متناسب با آن را در نظر بگیریم و پس از اتمام این تنظیمات و تولید پروژه مربوط به آن به سراغ برنامه نویسی آن برویم. پس مطابق جلسات قبل به سراغ برنامه STM32CubeMX می رویم و آن را اجرا می کنیم و تنظیمات اولیه را بر روی آن انجام می دهیم و تنظیمات مربوط به پایه های ال سی دی را نیز انجام می دهیم و پایه ها را خروجی انتخاب می کنیم.
پس از آن برای هر کدام از این خروجی ها لیبلی متناسب با عملکرد آنها در نظر می گیریم.
با انجام این تنظیمات پیکربندی مربوط به ال سی دی به اتمام می رسد و می توانیم با انتخاب گزینه Generate Code برنامه مربوط به این جلسه را تولید نماییم.
دلتون شاد و لبتون پر خنده
محمد هادی دشتی
برای مشاهده آموزش جلسه اول(معرفی هسته آرم و میکروکنترلرهای 32 بیتی شرکت ST ) کلیک کنید.
برای مشاهده آموزش جلسه دوم( معرفی نرم افزارهای مورد نیازجهت برنامه نویسی و پروگرام ) کلیک کنید.
برای مشاهده آموزش جلسه سوم( نحوه دانلود آخرین نسخه از نرم افزار STM32CubeMX ) کلیک کنید.
برای مشاهده آموزش جلسه چهارم(نحوه انجام تنظیمات در نرم افزار STM32CubeMX ) کلیک کنید.
برای مشاهده آموزش جلسه پنجم(نحوه برنامه نویسی پروژه چشمک زن با نرم افزار Keil ) کلیک کنید.
برای مشاهده آموزش جلسه هشتم( نحوه راه اندازی ال سی دی کاراکتری-قسمت اول) کلیک کنید.
برای مشاهده آموزش جلسه سیو دوم(دوره آموزشی میکرو کنترلرهای STM32 _ معرفیSPI (بخش اول)) کلیک کنید.
برای مشاهده آموزش جلسه سی و سوم(دوره آموزشی میکرو کنترلرهای STM32 _ معرفیSPI (بخش دوم)) کلیک کنید.