جلسه چهل و چهارم _ اضافه نمودن کتابخانه های مرتبط با راه اندازی ال سی دی گرافیکی 128x64 در نرم افزار Keil
در این جلسه قصد داریم تا کتابخانه های مرتبط با ال سی دی گرافیکی 128x64 را به برنامه اضافه کنیم تا بتوانیم از توابع موجود در آن ها برای راه اندازی ال سی دی استفاده نماییم، پس مانند آموزش های قبل باید فایل ها مربوط به ال سی دی را در مسیر برنامه قرار دهیم
فایل های بالا را در پوشه Src مربوط به پروژه قرار می دهیم. پس از انتقال این فایل ها به مسیر مشخص باید آنها را به برنامه نیز اضافه نماییم. برای اینکار ابتدا برنامه پروژه را باز می کنیم و مانند آموزش های قبلی با استفاده از گزینه Add Group به تعداد فایل ها یعنی 4 تا New Group ایجاد می کنیم و نام هر کدام را مطابق با نام پوشه های انتقال داده شده انتخاب می کنیم.
پس از آن باید فایل های مورد نظر را به این گروه ها اضافه کنیم که باید محتویات پوشه های هم نام با گروه ها را به گروه ها اضافه کرد. برای اینکار باید روی گروه مورد نظر راست کلیک کنیم و با استفاده از گزینه Add Existing File to Group و انتخاب مسیر مناسب فایل ها را انتخاب و به گروه اضافه کنیم
هر کدام از این گروه ها کتابخانه های خاص با کاربرد خاص را در خود جای می دهند
GLCD : در این گروه توابع مربوط به راه اندازی و پیکربندی ال سی دی گرافیکی قرار دارند.
Graphic : توابع مربوط به نمایش های گرافیکی و رسم اشکال و غیره در این گروه قرار می گیرند.
Font : توابع مربوط به فونت ها و اطلاعات مربوط به آنها به زبان انگلیسی و فارسی در این گروه قرار می گیرند
BMP : در صورتیکه بخواهیم شکلی خاص را روی ال سی دی نمایش دهیم باید ابتدا اطلاعات مربوط به عکس مورد نظر را تبدیل به کد هگز نمود و پس از آن این اطلاعات را نمایش داد. ادامه به نحوه تبدیل عکس به کد هگز اشاره خواهیم کرد.
پس از اضافه نمودن موارد مطابق با تصویر بالا باید این کتابخانه ها در برنامه Include شوند، پس در ابتدا فایل main.h را اجرا می کنیم و موارد زیر را به آن اضافه می کنیم:
در ادامه فایل main.c را اجرا می کنیم و موارد زیر را Include می کنیم:
در این فایل باید چند تابع نیز اضافه شود که در ابتدای فایل آنها را معرفی می کنیم:
برخی متغیر ها نیز برای کار با ال سی دی گرافیکی لازم است که آنها را نیز به برنامه اضافه می کنیم:
بدنه توابع را نیز در انتها فایل اضافه می کنیم:
پس از اضافه نمودن توابع و Include کردن کتابخانه ها قبل از کامپایل برنامه روی پروژه راست کلیک نمایید و گزینه
Options for Target را انتخاب نمایید.
پس از آن پنجره Options for Target باز می شود که وارد سربرگ C/C++ می شویم و تنظیمات را مطابق تصویر زیر انجام می دهیم:
پس از انجام این تنظیمات برنامه را کامپایل می کنیم که نباید خطایی مشاهده شود.
در جلسات بعد به سراغ نحوه تبدیل عکس به کد هگز و معرفی نرم افزار های مرتبط و توابع پرکاربرد می رویم و با استفاده از آنها ال سی دی را راه اندازی می کنیم.
در انتها می توانید کتابخانه های مربوط به این جلسه را دانلود نمایید.
دلتون شاد و لبتون پر خنده
محمد هادی دشتی
برای مشاهده آموزش جلسه اول(معرفی هسته آرم و میکروکنترلرهای 32 بیتی شرکت ST ) کلیک کنید.
برای مشاهده آموزش جلسه دوم( معرفی نرم افزارهای مورد نیازجهت برنامه نویسی و پروگرام ) کلیک کنید.
برای مشاهده آموزش جلسه سوم( نحوه دانلود آخرین نسخه از نرم افزار STM32CubeMX ) کلیک کنید.
برای مشاهده آموزش جلسه چهارم(نحوه انجام تنظیمات در نرم افزار STM32CubeMX ) کلیک کنید.
برای مشاهده آموزش جلسه پنجم(نحوه برنامه نویسی پروژه چشمک زن با نرم افزار Keil ) کلیک کنید.
برای مشاهده آموزش جلسه هشتم( نحوه راه اندازی ال سی دی کاراکتری-قسمت اول) کلیک کنید.
برای مشاهده آموزش جلسه سیو دوم(دوره آموزشی میکرو کنترلرهای STM32 _ معرفیSPI (بخش اول)) کلیک کنید.
برای مشاهده آموزش جلسه سی و سوم(دوره آموزشی میکرو کنترلرهای STM32 _ معرفیSPI (بخش دوم)) کلیک کنید.